Docenten trainingsreis Londen
Terug naar overzicht

Docenten trainingsreis - een terugblik

Eind vorig jaar organiseerden we een 3-daagse trainingsreis naar Londen, dit keer niet voor scholieren maar voor docenten. Onze drijfveer is het ontwikkelen van betekenisvolle schoolreisprogramma's voor jongeren. Een intensieve samenwerking met docenten is daarbij essentieel. Het mooiste aan deze reis? Zonder twijfel de gedrevenheid van organiserende docenten! Als je hen samenbrengt ontstaan vanzelf bijzondere momenten. En dan zie je met hoeveel passie docenten zich inzetten om een mooie schoolreis neer te zetten voor hun leerlingen.  

 

Wat leveren deze docentenreizen op?

We wisten het al, maar het werd op deze reis weer bevestigd. Ga als reisorganisatie vooral niet op de stoel van de docent zitten. Maar benut hun kennis van bestemming en onderwijs. Dat maakt de schoolreis tot een groot succes. Door onze ideeën te delen met enthousiaste docenten wordt het idee sterker en het resultaat beter. Deelnemers ontdekten hoe je van een reis een beleving kan maken. Hoe krijg je leerlingen 'excited'? Dat daar een handig model voor is, was een openbaring. Deze modellen laten je bewuster stil staan bij alle stappen van een reis. 

Wat maakt deze reis anders dan een andere studiereis?

Deze docentenreis had als doel ervaren & leren te combineren met netwerken, inspireren en professionaliseren. De reis is zo opgezet dat je zelf ervaart wat de theorie van impactvolle reizen inhoudt. We lieten docenten kennis maken met een deel van onze ontwikkelde escape game in Londen om zo te inspireren en docenten zelf aan de slag te laten gaan met het vergroten van de leerimpact van hun schoolreis. En daarbij had de spontane intervisie die tussen docenten ontstond misschien onbedoeld nog wel de meeste impact. Door het samenbrengen van gedreven docenten kwamen bijzondere gesprekken op gang over onderwijs, leerlingen en reizen. Iedere docent heeft daarbij zijn eigen insteek. De één is goed in het bedenken van opdrachten, de ander zet in op het differentiëren van een stedenreis. Een volgende docent denkt na over hoe je leerlingen zelfredzaam kunt maken. Dit soort gesprekken maken een concept als een 'impactvolle reis' concreet. 

Reacties van deelnemers

  • "Ik vond het nog best moeilijk om de theorie in de praktijk toe te passen en dit bedoel ik positief. We denken dat we leuke, interessante reizen hebben, maar het kan nog zoveel beter. Echter, het ombouwen met het model leverde veel stof tot nadenken. Dat ging niet vanzelf. Dat was tegelijkertijd erg inspirerend'. 
  • "Mooi om te bedenken dat je een overkoepelend thema of vraag aan je reis of vak kunt koppelen, zoals je dat ook bij een onderzoek doet".  
  • "Hoe kun je door kleine aanpassingen al zo het verschil maken". 
  • "Bijzonder waren de contacten met andere enthousiaste collega's. Nieuwe inzichten die je bij elkaar opdoet, geeft veel inspiratie". 

Ook interesse?

Ben je geïnteresseerd in een volgende docentenreis? Stuur ons een kort berichtje. Benieuwd naar een indruk van deze afgelopen reis? Bekijk direct even ons filmpje dat we maakten tijdens de reis.