Opdrachten Lesson Up Schoolreis Kanaal
Terug naar overzicht

LessonUp Schoolreis Kanaal: vóór en dóór jongeren

 

Bijzonder trots zijn wij op ons schoolreiskanaal van Lesson Up vol interactieve lessen. Waarom? Alle lessen zijn ontwikkeld en gemaakt door een creatieve en kritische oud-leerling: Bart Dekkers. In gesprek met deze oud VWO-leerling en maker van de opdrachten vertelt Bart waarom hij alle opdrachten gemaakt heeft vanuit het perspectief van de leerling. Hoe kijkt Bart terug op zijn eigen (TTO)-schoolreizen? En hoe heeft hij zijn persoonlijke ervaringen gebruikt om deze lessen te maken? Waarom is hij zo enthousiast over Lesson Up? En welke tips geeft hij docenten? 

Hoe kijkt Bart zelf terug op zijn eigen schoolreizen?

Het positieve van al die reizen die ik heb gemaakt vond ik altijd de zelfstandigheid die we kregen. Die momenten zijn me erg bijgebleven. Minder blij werd ik van alle opdrachten waarin we voor of tijdens de reis nog van alles moesten doen. Vaak hadden we te weinig kennis voordat we op reis gingen. Dan liep ik in een stad die ik dan eigenlijk pas achteraf – als ik de plattegrond erbij zou pakken – zou kunnen plaatsen. Op dat moment had ik vaak geen flauw idee waar ik liep. Ik miste een stukje actieve zelfstandige deelname. Daardoor ben je veel aan het volgen en dat maakt de stad minder indrukwekkend. 

Hoe heb je die ervaring ingezet om de opdrachten te maken?

Met Lesson Up kun je de reis een stuk interactiever en zelfstandiger maken. Dat heeft veel meer impact. Ik vond de opdrachten die wij mee kregen altijd best eentonig. Met dat in mijn achterhoofd heb ik opdrachten gemaakt die iedereen aanspreken. Dus ook diegenen die graag achteraan in een groepje staan. Dat heb ik op verschillende manieren gedaan. De slides heb ik bijvoorbeeld levendig gemaakt met beperkte tekst. En voor leerlingen die echt geïnteresseerd zijn, is er meer achtergrondinformatie beschikbaar.

Verder zijn de opdrachten veel meer op de interesse van jongeren afgestemd. Steden kunnen heel gaaf zijn, maar niet per se alles in een stad spreekt aan.  Ik heb de lessen gericht op bijzondere gebeurtenissen waar een mooi verhaal aan vastzat. Dat zijn ook de dingen die me zijn bijgebleven. De lange verhalen over geschiedenis met veel personen en jaartallen heb ik weggelaten.  Daar heb ik zelf nooit iets van onthouden. De jaartallen zijn vervangen door dingen als sport, muziek, Netflix, celebrities en evenementen in een stad. Uiteraard ook  geschiedenis & architectuur, maar meer gecombineerd met lichtere leukere opdrachten en informatie die zo beter blijft hangen. 

Op welke opdrachten ben je het meest trots?

Mijn ‘truth or dare’ opdrachten vind ik heel leuk. Daar kunnen leerlingen kiezen. Deze opdrachten zijn steeds gericht aan 1 persoon binnen de groep maar iedere leerling in de groep is 2 keer aan de beurt. Zo is iedereen in het groepje actief en betrokken. Tegelijkertijd is het leuk en ongedwongen. Ze kunnen kiezen of ze iets leuks of grappigs doen of meer informatief iets over de stad moeten delen. Ik kan me voorstellen dat ze veel lol kunnen hebben omdat er opdrachten bij zitten die heel grappig zijn om in de stad te doen. Zo maak je het een veel leukere reis voor iedereen en is het ook geen must dat je iets meer of minder moet doen. 

Truth or dear opdracht in Schoolreis Kanaal      Lesson Up voorbereidings quiz   Lesson Up Aftermovie opdracht

Mijn voorbereidingsquizen zijn ook heel leuk. Die helpen leerlingen om zich vooraf in de klas al voor te bereiden op de stad. De opdrachten geven een heel goed beeld van de stad waar je heen gaat. En niet alleen topografie of historie maar bijvoorbeeld ook heel veel sportkennis. Leerlingen kunnen heel actief meedoen in de klas.

Maar ook de wandelingen, metro-opdrachten en speciale presentaties voor ouderavonden met een leuke quiz zijn praktisch.

Waarom vind je Lesson Up zo geschikt voor schoolreizen?

Het lijkt wel of het programma ervoor gemaakt is. Ik ben super enthousiast omdat je de opdrachten op elke plek kunt doen. Je hoeft niet fysiek bij elkaar te zijn. Je kunt alle opdrachten in een wandeling stoppen met antwoorden. Dan hoef je als leerling geen losse bladen mee te nemen, want dat is heel vervelend. Je loopt dan de hele dag met zo’n blad en waar laat je zoiets? Het is heel fijn dat je zowel je routebeschrijving, als informatie  en de opdrachten in je telefoon hebt. Als leerling ga je zelfstandig de stad in en met behulp van Google Maps vind je heel makkelijk je weg. In de lessen zitten veel sheets met extra informatie. Bovendien kunnen leerlingen foto’s uploaden. Dat geeft docenten veel houvast op de groep. Ze kunnen checken wie waar geweest is en toch laten ze de leerlingen vrij de stad in gaan. De foto’s krijgt de docent gewoon op zijn telefoon binnen.
Dat geldt ook voor de andere opdrachten. De groepjes die met de opdrachten aan de slag gaan, kunnen op de antwoorden klikken. Een fout antwoord wordt rood. Daarna hebben groepjes de mogelijkheid om op het juiste antwoord te klikken, net zo lang tot het goede antwoord gekozen is. De docent krijgt een mooi overzicht met tabellen en grafieken met resultaten.

Welke tip heb je voor docenten?

Maak het allemaal wat ongedwongener. Als er tijdsdruk op een opdracht zit of je er een cijfer voor krijgt, is de opdracht gelijk minder leuk. Daardoor wordt het weer een ‘moeten’ en meer een schoolding en minder een reis. Als je dingen echt wilt onthouden, is het heel belangrijk dat je weet waar je bent en dat je lekker om je heen kunt kijken. En dat zonder dat je steeds in je achterhoofd zit met een presentatie die je over 2 dagen nog in een of ander museum moet geven. Of een opdracht die je nog moet maken voor een punt dat je zo goed mogelijk wilt doen. Dan beleef je de stad minder leuk.
Wat ik wel een leuke opdracht achteraf vind, is een aftermovie maken. Dat is gaaf om aan andere mensen te laten zien. Het is dan niet voor een cijfer en je kunt alle leuke foto’s en filmpjes van die week erin stoppen. Dus als je als docent een opdracht achteraf geeft, doe dan iets met video of muziek. Dat vinden we leuk en daar hebben we zelf ook echt wat aan. Die opdrachten heb ik nu ook in Lesson Up gemaakt.

En tot slot: zorg dat leerlingen de stad een beetje kennen voordat ze gaan. Ik ging vaak ook naar steden zonder idee van de stad vooraf.  De voorbereidingsquizen die ik heb gemaakt, zijn super om vooraf te gebruiken in de klas. 

Meer informatie op:

Ons interactieve schoolreiskanaal is voor iedereen toegankelijk op: de interactieve schoolreisgids 
Lees ook ons eerdere nieuwsartikel over de verschillende type opdrachten op ons leskanaal. 

Gratis Lesson Up Voucher

Je kan onze lessen gebruiken zonder account. Wil je zelf lessen maken en delen met je leerlingen? Neem contact met Travel Inventive en vraag jouw voucher aan. Je krijgt hiermee 3 maanden gratis toegang!