Samen met je leerlingen een schoolreis ontwerpen

Ontwerp jouw reisavontuur

Duo Training projectmatig een reis organiseren mét leerlingen

Praktische duotraining voor docentbegeleiders om samen met leerlingen een reis te ontwerpen

Jouw doel is om leerlingen zelf een schoolreis te laten organiseren.  Zelf keuzes maken!  Zelf beslissen zorgt voor meer eigenaarschap. Deze duotraining volg je samen met één collega-docent en een groep van maximaal 30 leerlingen.
In deze unieke samenwerking slaan Travel Inventive en Stichting Challenge Jezelf de handen in één. De reiscoach van Travel Inventive en de coach van Challenge Jezelf begeleiden jou en je collega in een  projectmatige praktische duo training. Samen begeleiden jullie een groep leerlingen bij het organiseren van hun reis. 


Download praktische informatie over deze duo train-the-trainer

Waarom de duo-training ontwerp je reisavontuur?

In 8 bijeenkomsten mag je afkijken hoe de coaches aan de slag gaan met jouw leerlingen

Je zet een concrete vorm van leerlingparticipatie in

Je faciliteert een proces waarin leerlingen zelf een reis organiseren aan de hand van Design Thinking en scrum

Je investeert op een duurzame manier in je professionalisering

Leerlingen op hun eigen ontwerpen schoolreis
Duo Training ontwerp je reisavontuur met Travel Inventive en Challenge Jezelf

Wat houdt de duo-training in?

In 8 bijeenkomsten doorloop je samen met je leerlingen de verschillende fases van het proces. In deze praktische training doe je afwisselend met leerlingen en met de coaches mee en krijgt zo een compleet beeld van het gehele proces. Elke bijeenkomst wordt nabesproken. De hele training wordt gegeven door een trainer van Stichting Challenge Jezelf en een coach van Travel Inventive.

Daar wil ik meer van weten

Hoe kan ik meedoen?

  1. Kick-off verkennen 
    Waarom willen we met elkaar op reis? Staat de bestemming vast? Hoe gaan we met elkaar samenwerken? Hoe maken we samen besluiten? Leerlingen staan stil bij de 'why' van de reis en het proces 'how'. 

  2. Leef je in
    In deze fase gaan leerlingen zoveel mogelijk informatie verzamelen. Wie gaat er mee op reis en wat vinden ze belangrijk? Waar liggen hun behoeftes? Door interviews af te nemen met veel open vragen krijgen ze hier een goed beeld van. 

  3. Definieer the challenge
    Met de informatie uit de vorige fase gaan leerlingen aan de slag met hun uitdaging. Hoe worden schoolreizen nu ervaren? Waar zitten de knelpunten en voor wie? Een beetje overdrijven mag best. Het problematiseren helpt om het gewenste concept voor de schoolreis scherp te krijgen.

  4. Bedenk ideeën 
    Na dat leerlingen goed begrijpen voor welke uitdaging ze staan, gaan ze aan de slag met het bedenken van outside-the-box ideeën. De uitdaging als coach van deze creatieve sessie is om de energie erin te houden. 

  5. Ontwerp een (concept)product
    De ideeën uit de vorige fase zijn inmiddels gecategoriseerd in thema's zoals alternatieve accommodaties, verschillende bestemmingen en manieren om geld in te zamelen. Leerlingen maken groepjes op basis van interesse voor een thema. In het groepje wordt besproken hoe het thema wordt uitgewerkt en hoe het resultaat eruit ziet (product). Is het een powerpoint met voor- en nadelen van een gastgezin? Of een top 10 van bezienswaardigheden?

  6. Pitch het (definitief) ontwerp
    In deze fase wordt duidelijk dat elk puzzelstukje telt. Het presenteren van een top 10 oftewel het pitchen van een product is nodig om andere groepjes op de hoogte te stellen zodat er beslissingen genomen kunnen worden. Groepjes geven elkaar feedback, producten worden weer aangepast wat misschien leidt tot een andere top 10. Pas als elk puzzelstukje op z'n plek valt, spreken we van een definitief ontwerp! 

  7. OP REIS 
    Met het definitieve ontwerp is het tijd om de plannen daadwerkelijk uit te voeren: Dé reis zelf! 

  8. Evalueren en waarderen 
    Hét moment waarin we samen terugblikken op de reis en het proces van samenwerken. In deze fase maken we leerlingen bewust van het feit dat iedereen van waarde is geweest voor het eindresultaat. Aan de hand van actieve werkvormen reflecteren leerlingen op leuke en minder leuke momenten. Zo maken we van een mooi reisavontuur ook een waardevolle leerervaring. 

Leerlingen

  • Leren projectmatig werken met Design Thinking en Scrum
  • Krijgen de verantwoordelijkheid om met elkaar een eigen res te organiseren
  • Werken samen, communiceren, bedenken oplossingen
  • Ontdekken misschien wel verborgen talenten
  • En als bonus worden ze bewust van eigen kwaliteiten en vaardigheden

Docentbegeleiders

  • Zetten een concrete vorm van leerlingparticipatie in
  • Investeren op een duurzame manier in hun professionalisering

Schoolbreed

  • Een bruikbaar reisschema & programma (mede) ontwerpen door leerlingen 
  • Investeren op een duurzame manier in de professionalisering van hun docenten

De kosten van de duo train-the-trainer bedragen € 2.850,- per 2 docenten én een groep van maximaal 30 leerlingen. In de kosten zijn opgenomen:

  • Voorbereiding en uitvoering van 8 sessies van 2 lesuren door een Challenge Jezelf én travelcoach
  • Verwerking van opbrengsten uit de sessies
  • Nabespreking van de sessie met docenten en coaches
  • Programma op locatie (mede) ontwerpen door leerlingen
  • Een reisschema
  • Materiaal en reiskosten van onze coaches
Ellen Weijand Founder

Ben je enthousiast?

We staan samen voor je klaar. Neem contact op of laat je gegevens achter voor een persoonlijk advies